شاهکار

سرگرمی و معماری

شاهکار

سرگرمی و معماری

آنفولانزای نوع A



آنفولانزای نوع A یا آنفولانزای خوکی که آنفولانزای H1N1 نیزنامیده می شود(NوH مخفف دوواژه "نورامینیداز" و"هماگلوتینین" هستندکه نام دو ترکیب غشاء سلولی ویروس می باشند)،یک بیماری است که دراصل  


آنفولانزای نوع A یا آنفولانزای خوکی که آنفولانزای H1N1 نیزنامیده می شود(NوH مخفف دوواژه "نورامینیداز" و"هماگلوتینین" هستندکه نام دو ترکیب غشاء سلولی ویروس می باشند)،یک بیماری است که دراصل خوک ها به آن مبتلا شده، ولی بدلیل تشابه ساختار بدن انسان با خوک، انسان ها نیز به آن دچار می شوند. در وهله اول با شنیدن چنین نامی تصور می رفت که این بیماری منحصربه خوک ها است و ربطی به کشورهای مسلمان که از گوشت خوک استفاده نمی کنند و فاقد خوکداری هستند ندارد. اما بعد از مدتی که پزشکان بر روی این بیماری تحقیق کردند دریافتند که آنفولانزای خوکی تنها مربوط به حیوان خوک نبوده و هر انسانی در هر جای دنیا نیزممکن است به این بیماری مبتلا شود.بنابراین بایدتوجه داشت که این بیماری ارتباطی با تماس باخوک و یا حتی خوردن گوشت خوک در کشورهای غربی نداردو احتمال شیوع آن در دیگر نقاط جهان نیز وجوددارد. دراصل مرکز این بیماری در مکزیک بوده است.اما در حال حاضر این بیماری در 137 کشور جهان از جمله 7 کشور همسایه ایران نیز گزارش شده است.

علائم بیماری:

ویروس این بیماری عمدتا به طور مستقیم از راه قطرات و ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی بیماران در اثر سرفه و عطسه ویاازطریق تماسی انتقال می یابد . این ویروس از یک روز قبل از شروع بیماری تا 7 روز بعد از شروع آن در دستگاه تنفسی فوقانی افراد مبتلا وجود دارد. آنفولانزای خوکی همانند دیگر انواع سرماخوردگی است .علائم آن نیزهمانند دیگر سرماخوردگی ها، همراه با اختلالات تنفسی،سرفه،اشک ریزش،سردرد، گلودرد،کوفتگی عضلانی، درد مفاصل، تب و لرز و گاهی تهوع و اسهال وبه هم خوردن تعادل الکترولیتی بدن است. علائم بیماری پس از ورود ویروس عامل بیماری به بدن شخص مبتلا و بعد از یک دوره نهفتگی 2 تا 4 روزه قابل مشاهده و تشخیص است.

راههای سرایت بیماری:

آنفولانزای خوکی می تواند به آسانی ازانسانی به انسان دیگرمنتقل شود.مهمترین راههای انتقال آن ازطریق عطسه ،سرفه وترشحات بینی ودهان است.بطوری که ویروسهای بیماری زا قادرهستندازفاصله یک ونیم متری بوسیله عطسه وسرفه منتقل شوند. ویروس آنفلوانزا برای مدت 2 تا 8 ساعت وحتی بیشترمی تواند بر روی اشیا»، زنده باقی بماند.بنابراین ازراههای مهم دیگرانتقال تماس دست با قسمتهای آلوده ماننددرها،دستگیره ها وگوشی تلفن وسایراشیاء مکانهای آلوده وسپس لمس بینی ودهان وچشم بادست آلوده است.

راههای مراقبت

 همانطورکه ذکرشد این نوع آنفولانزا همانند دیگر انواع سرماخوردگیها می باشد و تنها راه جلوگیری از سرایت این بیماری، انجام و تشدید مراقبت های لازم است .لذامواردبهداشتی زیر توصیه می شوند :

- از هرگونه تماس نزدیک با افرادی که مبتلا هستند خودداری کنید. 
- بهترین ومناسب ترین راه جلوگیری ازاین بیماری رعایت بهداشت فردی است. بنابراین باید مکررا" دست های خود را به خوبی با آب و صابون و یا مواد تمیز کننده استاندارد دیگر بشوئید.اگرآب دردسترس نداشتیدمی توانیدازژلهای تمیزکننده استفاده نمائبد. 
برای پیشگیری ازگسترش میکروبها بایستی شستشوی دستها طی 7 مرحله زیر انجام شود:

1- شیر راباز کرده ودرجه حرارت مناسب آب راتنظیم کنید.سپس دستها ومچ را خیس کنید.
2- به مقدارکافی از صابون مایع روی کف دست خودبریزید.
3- کف صابون غلیظی ایجادکرده و حدود 15 ثانیه به خوبی دستها را بمالید. بین انگشتان ، ناخنها، زیر ناخنها وپشت دستها را پاک کنید.
4- دستهارازیرآب جاری شستشودهید.هنگام شستشو دستها درداخل روشوئی پائین نگه دارید تاازپرتاپ قطرات شستشوجلوگیری شود.
5- دستهاراطوری نگه دارید که جریان آب ازمچ تانوک انگشتان جاری شود.
6- دستها رابا دستمال کاغذی کاملا" خشک کنید.
7- برای بستن شیرآب ازدستمال کاغذی استفاده کنیدتادستهای شما پاکیزه باقی بمانند. 

- در هنگام عطسه از دستمال کاغذی یکبارمصرف بر روی دهان و بینی خود استفاده نموده وسپس آن را دوربیاندازید.درصورت نداشتن دستمال قسمت داخلی آرنج خودرادربرابردهان وبینی بگیریدتا دستهاآلوده نشوند.
- ازانداختن آب دهان وترشحات بینی روی زمین خودداری کنید. 
- استفاده ازماسک کارآئی صددرصدنداردولی بی فایده هم نیست.ماسکهای معمولی تنهاحدود2 ساعت می توانندفردرامصون نگه دارندچراکه بعدازآن محیط مرطوبی به وجودمی آیدکه برای استقرارویروسهامناسب است.اما استفاده ازآن درمحیطهائی مانندمترو،خودروها، وبیمارستانها بخصوص برای پرستاران و پزشکان توصیه می شود.
- ازمصاحبت وملاقات باافرادمبتلا به ویژه درمحیطهای سربسته جدا" خودداری کنید.
- ازبوسیدن ودست دادن با افرادی که ازسفرهای خارجی می آیندپرهیزنمائید.
- درصورت ابتلا از حضور در اماکن عمومی شلوغ وبسته خودداری کند.
- ازدست زدن به دهان،چشم،بینی درمحیطخارج ازمنزل پرهیزنمائید.
- درمحیط های کاری بسته بهتراست گاهی دروپنجره هارابازکنیدتاهواجریان پیداکرده ومحیط خشک ونامساعدنشود.
- درصورت بروزیکی ازعلائم بیماری سریعا"به پزشک مراجعه کنید.
- ازانجام فعالیتهای بدنی مناسب،خوردن غذاهای حاوی ویتامین وخواب کافی غفلت نکنید.
- افرادمبتلابایددراتاقی جداگانه استراحت نموده وکلیه سطوح ووسایلی که احتمالا" بابیمارتماس دارندبا موادضد عفونی کننده پاک شوند.
- بیماران قلبی عروقی،افرادمبتلا به مشکلات تنفسی،بیماران کلیوی،افرادی که دارای نقص دستگاه ایمنی بدن هستند، مبتلایان به ضایعات نخاعی، افرادبالای 65 سال وکودکان وجوانان وزنان باردارازگروههای مستعدابتلا به بیماری محسوب می شوند.

شایان ذکر است که به علت نزدیکی به فصل سرما و رابطه مستقیم شیوع این بیماری باسرما انتظار اپیدمی این بیماری می رود.

درمان

ویروس این بیماری در5 روزاول ابتلا بیشترین خطرراداشته وبه خصوص درکودکان حتی تاروزدهم نیزمی تواندخطرناک باشد.تاکنون واکسن موثری برای آنفولانزای خوکی ساخته نشده وهیچ گونه مصونیتی برای انسان دراین موردوجودندارد،اما داروهای موثری برای این نوع ویروس وجوددارندکه می توانندازعوارض بیماری کم کنند.داروهای ضدویروس ازداروهای موثری هستندکه مانع تکثیروپیشرفت ویروس آنفولانزامی شودولازم است فردطی 48 ساعت اولیه شروع علائم ازآن استفاده کند.این داروها عمربیماری کوتاه ترکرده وازپیچیده شدن آن جلوگیری می کند.درکنارآنتی ویروسها استفاده ازمسکن ها واستراحت درمنزل یابیمارستان به منظورکنترل تب وحفظ تعادل مایعات بدن توصیه می شود.
این بیماری در صورت اقدام به موقع، قابل درمان است. استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان آنفلوانزا جایی ندارد چرا که استفاده نابه جای آن ممکن است به مقاومت دارویی منجر شود.ویروسهای آنفولانزاقابلیت تبدیل وجهش دارندوهمین مسئله کارداروسازان رابامشکل مواجه کرده است. اماهمانطورکه ذکرشد معمولا این بیماری به طور خود به خود و با اقدامات درمانی فوق الذکر و استراحت ظرف یک هفته بهبود پیدا می کند. 
 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد