شاهکار

سرگرمی و معماری

شاهکار

سرگرمی و معماری

استادیوم ورزشی کازابلانکا


استادیوم ورزشی کازابلانکا


  استودیوی معماری "یاسر خلیل" طراحی و اجرای پروژه زیبای استادیوم ورزشی کازابلانکا در کشور مراکش را بر عهده دارد. هدف از طراحی این ورزشگاه شگفت انگیز، ایجاد یک مرکز ورزشی مدرن است که؛ کاملا با محیط زیست طبیعی، جغرافیا و تاریخ ملت مراکش هماهنگ بوده و در عین حال نمادی از کشور مراکش در جهان باشد.

طراحان استادیوم کازابلانکا در نظر دارند تا بتوانند با استفاده از محیط زیست طبیعی، تحولی عظیم در مصرف انرژی ایجاد کنند. تیم طراحی به جنبه های گوناگونی توجه داشته اند و هدف آن ها این است که این ورزشگاه، علاوه بر خدمت رسانی به شهر کازابلانکا و ملت مراکش و دنیای ورزش، نقطه عطفی در حوزه های مدنی و معماری باشد و در نهایت، مرکزی با عملکرد بالا، انعطاف پذیر و دارای خروجی مفید اقتصادی باشد. یکی از نکات مهم در طراحی ورزشگاه کازابلانکا، طراحی اصولی و انتخاب سنجیده مصالح می باشد. در حال حاضر، عمر مفید سازه های ورزشی، به طور متوسط 25 تا 30 سال می باشد. اما سازه این ورزشگاه، عمری در حدود 100 سال خواهد داشت و ساختار انعطاف پذیر آن، مقابله با تغییرات گوناگون را آسان کرده است.


این استادیوم در حومه شهر کازابلانکا واقع شده است و به عنوان چراغ دریایی قدرتمند عمل می کند و نمادی از آینده کشور مراکش را با الهام از تاریخ و فرهنگ این کشور به نمایش می گذارد. سقف استادیوم از سطح غشایی بسیار سبک و تاشو تشکیل شده است که به ایجاد یک الگوی پیچیده، همراه با تقارن و تعادل تأکید دارد. نمای استادیوم با استفاده از یک الگوی منحصر به فرد آلومینیوم سوراخ دار تشکیل شده است که این متریال، تفسیری معاصر از الگوهای کشور مراکش می باشد. سوراخ های موجود در نمای سازه، موجب بهره گیری از بادهای غالب، دسترسی مناسب و پربازده به نور خورشید و ذخیره انرژی خورشید برای روشنایی در هنگام شب می شود.

این استادیوم ظرفیت حضور 80000 تماشاگر را دارد. طراحی این ورزشگاه با رویکردی هوشمندانه و با استفاده از روش ساخت و ساز سبک صورت گرفته است و تمامی تیم اجرایی بر این موضوع متفق القول هستند که در تمامی مراحل طراحی و اجرای این پروژه، هیچ مصالحی به هدر نمی رود و هر جنبه ای از مواد، در داخل سیستم یکپارچه جای می گیرد و در نهایت یک پروژه منحصر به فرد را خلق می کند. استادیوم کازابلانکا، ویژگی های معماری پایدار، حفظ انرژی، کاهش ضایعات، حفاظت از آب و بسیاری از نکات دیگر را در خود جای داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد