شاهکار

سرگرمی و معماری

شاهکار

سرگرمی و معماری

فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت

در آغاز پی بردم که سکونتگاه

اساسا مانند غار نیست بلکه

مانند سرپناهی وسیع در هوای

آزاد هم آهنگ با چشم انداز به

بیرون و درون است.

تولد: 8 ژوئن 1867

مرگ: 9 آوریل 1959

معماری آمریکایی با نسبی ولزی است

که طراح داخلی و نویسنده و مدرس نیز بوده او بیش از 1000 پروژه طراحی نمود که بیش از 500 تای آن به مرحله اجرا و تکامل رسید.

رایت معماری ارگانیک را ترویج داد که بهترین مثال این نوع معماری در خانه آبشار او خلاصه گشته و همچنین رهبر جنبش مربوط به مکتب معماری ساخته های مرغزاری بود که این شیوه در خانه رابی و خانه وست کات ( westcott ) تجلی یافت. کارهای او در زمینه های مختلفی چون کلیسا ، موزه،خانه ، اداره و..ساخته شد. رایت بیشتر اوقات عهده دار طراحی داخلی و طراحی المانها و جزئیات ساختمانهای خویش بوده مانند وسایل خانه و طرح شیشه های رنگی بکار برده شده در قسمتهای مختلف و..

گفته شده یکی ازدلیل عمده آن این بوده که رایت توسط طراحان زمان خود برای طراحی جزئیات یاد شده ارضا نمی گشته.او حدود 20 کتاب و تعداد زیادی مقاله منتشر نموده و سخنران محبوبی در اروپا و امریکا بشمار می آمد.زندگی شخصی او بسیار رنگارنگ بود و حاشیه های زیادی را بهمراه داشت از جمله آتش سوزی و قتلهای استودیو خانه شخصی اش تلیسین Taliesin در سال 1914.

در حالی که دوران زندگی اش معمار شناخته شده ای بود ، در سال 1991 توسط موسسه امریکایی معمارن به عنوان بهترین معمار امریکایی در طول تاریخ شناخته شد.

سالهای آغازین

او در شهر کوچکی در مرکز ریچ لند( richland ) در ویسکانسین ( wisconsin ) امریکا متولد گشت.اصالتا نام او فرانک لینکلن رایت بود اما بعد از جدائی وایدینش برای احترام به مادرش که از LIoyd های ولزی و سر شناس بودند فامیل خود را به فرانک لوید رایت تغییر داد.

پدرش ویلیام کری رایت یک سخن پرداز و معلم موسیقی بود و در بعضی اوقات به کار وکالت نیز میپرداخت.

ویلیام با آنا لوید جونز در سال 1838 ازدواج نمود . آنا معلم بود که 1 سال پیش از ازدواجش مدیر مدرسه ریچ لند شده بود. ویلیام اصلا اهل ماساچوست بود.

آنا از خانواده ای بزرگ و شناخته ولزی بود که به امریکا و ویسکانسین مهاجرت نموده بودند.

والدین رایت انسانهایی با اراده و دارای افکار خاصی بودند و این موضوع به رایت نیز انتقال یافت.

در زندگی نامه او مادرش بیان نموده که هنگامی که باردار بوده و در انتظار اولین فرزند خود فرانک بسر میبرده میدانسته که کودکش طراح ساختمانهایی زیبا خواهد بود.مادرش اتاق رایت را از همان بدو تولد با حکاکا هی و فرمهای انگلیسی کلیساها که از مجله ها جدا مینموده تزئین میکرده تا بلند همتی کودک خود را تشویق کند.خانواده فرانک در سال 1870 به دلیل موقعیت شغلی ویلیام پدر فرانک رایت به ماساچوست نقل مکان نمودند.

در سال 1876 آنا از نمایشگاهی دیدن نمود که در آن بلوکهایی برای آموزش کودکان که توسط شخصی بنام فروبل طراحی گشته بود را دید.او که یک معلم با تجربه بود با دیدن این بلوکها به وجد آمد و یک سری از آنها برای فرانک خریداری نمود .فرانک کوچک بیشتر وقت خود را به بازی با آنان میپرداخت . این بلوکها فرمهای هندسی داشتند که به شکلهای مختلف در حالت سه بعد با یکدیگر ترکیب میگشتند.

زندگی نامه رایت بیانگر تاثیرات شدید این تمرینها و بازیها بر شیوه ی طراحی او ، طرز فکر و نائل شدن به اهدافش است.بسیاری از ساخته های او به دلیل شفافیت هندسی شان بشدت قابل توجه هستند.

خانواده او به دلیل مشکلات مالی دوباره به ویسکانسین بازگشتندودر آنجا خانواده پدری رایت برای برطرف شدن مشکلات آنان کمک نمود.آنان در مدیسان مستقر گشتند و پدر فرانک به عنوان معلم موسیقی و منشی یک شرکت کار خود را از سر گرفت.اگرچه پدر فرانک سرد و غیر صمیمی بود اما اغلب عشق اش به موسیقی را با خانواده اش تقسیم مینمود و برای بچه ها یش مینواخت.

در سن 14 سالگی فرانک ، والدینش از یکدیگر جدا گشتندو دلیل آن این بود که آنا ، ویلیام را ناتوان در تامین نیازهای خانواده شان دید.در سال 1885این جدایی بصورت کامل انجام گرفت و رایت ادعا میکند که پس از آن هرگز پدرش را ندیده. واین دقیقا همان زمانی است که فامیل فرانک نیز تغییر یافت.

به دلیل اینکه فرانک تنها مرد خانواده بود مسئولیت تامین خانواده اش یعنی مادر و 2 خواهرش بر شانه های او قرار گرفت.او وارد دبیرستان مدیسان گردید که البته هیچ مدرکی دال بر اینکه او از این دبیرستان فارغ التحصیل گشته وجود ندارد.

پس از آن در سال 1886 در دانشگاه ویسکانسین به عنوان دانش آموزی استثنایی پذیرفته شد.او بمدت 2 ترم کلاسهای نیمه وقتی را در دانشگاه گذراند و در کنار آن در عین حال برای یکی از استادان مهندسی عمران بنام آلن کانوور کار میکرد.

در سال 1887 یعنی پس از 1 سال رایت دانشگاه را بدون دریافت هیچ گونه مدرکی رها نمود (اگر چه او در سال 1955 از دانشکده هنرهای زیبا دکترای افتخاری دریافت نمود).

پس از آن به شیکاگو نقل مکان نمود ، در دورانی که شیکاگو هنوز در بازسازی پس از آتش سوزی سال 1871 قرار داشت. او در شیکاگو به شرکت معماری جوزف سیلسبی( silsbee ) پیوست.پس از یکسال آن شرکت را نیز ترک نمود و در دفتر آدلر و سالیوان به عنوان کارآموز سالیوان مشغول بکار شد.

در سال 1889 او با کاترین تابین ازدواج نمود و زمین اوک پارک( oak park ) را در ایلینویز خریداری نمود و اولین خانه خود را ساخت که این ساختمان نهایتا تبدیل به کارگاه کار او شد.

مادر رایت در ادامه نقل مکان رایت به ایلینویز به آنجا آمد و رایت در نزدیکی خانه خود برای او خانه ای خریداری نمود.ازدواج رایت با کاترین که از خانواده ثروتمندی بود بسرعت جایگاه اجتماعی او را بالا برد.

در آغاز سال 1890 تمام پروژه های مسکونی شرکت به عهده او نهاده شد . در سال 1893 سالیوان متوجه شد که رایت خارج از شرکت بطور خصوصی پروژه دریافت میکند و این موضوع احساس خیانت از طرف رایت را دل سالیوان ایجاد نمود و از رایت خواست شرکت را ترک کند. در این دوران در واقع رایت خانه هایی را پنهانی طراحی مینمود که از دریافت پول آنها امورات خانواده اش را بگذراند و اصلا خیانتی در میان نبود.پس از ترک دفتر سالیوان او در خانه اش به کار خود ادامه داد.

در سال 1901 رایت حدود 50 پروژه را کامل نموده بود که بسیاری از این خانه ها در اوک پارک بودند.

او به عنوان معماری شاخص در اوک پارک معروف گشت. در ان زمان 6 فرزند داشت و همسرش به شدت درگیر کودکان شان بود.در سال 1903 او پروژه ای برای طراحی خانه آقای ادوین چنی دریافت نمود و در حین انجام این پروژه به همسر آقای چنی-ماماه چنی- که زنی مدرن و علاقه مند به فعالیتهای بیرون از خانه بود همچنین افکاری فمینیست گونه داشت ، علاقه مند شد.رایت او را نیمه گم شده عقلانی خویش دید.و هردو آنان عاشق هم گشتند.اگر چه رایت در آن زمان 20 سال از ازدواج اولش میگذشت. شایعات در مورد آن دو در شهر پراکنده گشت همسر اول رایت میپنداشت که این علاقه پس از مدتی خاموش خواهد شد و اقدام به طلاق ننمود و این همان کاری بود که همسر ماماه چنی انجام نمود.در سال 1909 پیش از اینکه طراحی خانه رابی به اتمام برسد رایت و ماماه به اروپا گریختند تا مدتی از مردم و شایعات آنها دور باشند.

البته چیزی که رایت را به اروپا کشاند انتشار یکی از کارهایش بود که قراردادش را با شخصی بنام ارنست اسمانث که در آلمان فعالیت میکرد ، بسته بود.رایت و ماماه چنی امریکا را بطور جداگانه به مقصد برلین ترک نموده و یکدیگر را در انجا ملاقات نمودند.

چاپ اولین اثر رایت در المان اولین ظهور رایت در اروپا بود.رایت مدت 1 سال در اروپا ماند در حالیکه ماماه پس از مدت کوتاهی به امریکا بازگشت و شوهرش از او جدا گشت. کاترین هنوز در انتظار رایت بود.پس از بازگشت به امریکا رایت از مادرش خواست تا زمینی را در ویسکانسین برای او خریداری کند و پس از آن رایت خانه ای به نام تلیسین را در می 1911 برای خود و همسر جدیدش ماماه که در واقع همسر دوم او بود چون رایت هنوز از کاترین جدا نشده بود، ساخت.

نام تلیسین( taliesin ) نامی ولزی است و از اسطوره های ولزی میباشد(مرتبط به نسب مادرش) که در واقع اسطوره شعر و موسیقی با قدرت پهلوانی است.

در سال 1914 در حالیکه رایت در شیکاگو مشغول تکمیل پروژه ای بود خدمتکار مردی که رایت چندی قبل از آن استخدام نموده بود خانه اش را به آتش کشید و 7 نفر از اهالی خانه از جمله همسرش ماماه و 2 فرزندش را با تبر به قتل رساند.بخش مسکونی خانه بکلی اتش گرفت و نابود گشت.در سال 1922 همسر اول رایت کاترین از او جدا گشت و مادر فرانک نیز در سال 1923 درگذشت.

بعد از گذشت 1 سال از جدائیش از کاترین با زنی به نام میریام نول ازدواج نمود اما به دلیل اعتیاد میریام به مرفین ازدواج آنها خیلی زود به شکست انجامید.

ازدواج دیگر او بعد از کمتر از 1 سال با” اوالگیوانا هینزنبرگ” بود که با او در تلیسین زندگی میکرد و خیلی زود آنها صاحب دختری گشتند.خانه تلیسین در آن سالها دوباره به دلیل نقص الکتریکی آتش گربت و با دوم توسط رایت بازسازی شد و نام تلیسین 3 را بر روی آن نهاد گویی که 3 بار ساخته شده.

در سال 1926 همسر سابق الگا(همسر رایت) به دنبال یافتن دخترش به سراغ الگا آمد و او و رایت را به دزدی دخترش متهم نمود و این موضوع باعث شد رایت مدتی را هم در زندان بگذراند.

رایت در سال 1959 چشم از جهان فروبست و مقبره او در یک قبرستان کوچک در جنوب spring green در ویسکانسین قرار دارد.

رایت بین سالهای 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپریال را در توکیو طراحی کرد . در این سالها شدیدا تحت تاثیر معماری ژاپن قرار گرفت .

در کل می توان معماری رایت را چنین توصیف کرد :

معماری ارگانیک ،

ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت ،

ساختمان باید در دل تپه ساخته شود و به صورت افقی ( که در رقابت با طبیعت مطرح نشود ) ،

مصالح بکار رفته باید منطبق با همان طبیعت که ساختمان ساخته می شود باشد .

شکل ساختمان بی قاعده و منفصل بندی شده و این عمل نه تنها بدلیل عملکرد ها بلکه به دلیل بی قاعده گی طبیعت بستر ساختمان است ،

توجه به مورفولوژن سایت و توجه به عملکرد و تکنولوژی ساخت .

نظریات رایت در مورد معماری ، در سال 1930 ، اصول برنامه ریزی برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی :

- کم کردن دیوارهای داخلی و ایجاد یک محیطی برای جریان هوا ، نور و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود .
- هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است )
- پلان آزاد
- نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه بر روی آن
- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جدید
- دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها
- قرار دادن تاسیسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسیسات روشنایی و لوله کشیها در استخوان بندی ساختمان بطوری که جزئی از پیکره ساختمان باشد .
- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانیک معماری و طرح آ نها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .
- حذف تزئینات ( دوره های معماری ) حذف ظرایف کاریها

گذری چند بر پروژه های وی

خانه شخصی رایت 1889 اواک پارک ؛ ایلینویز

خانه شخصی رایت در ایلینویز در سال 1889 ساخته شد و ساختار کلی آن چوب میباشد و قدیمیترین خانه ای است که ساخته رایت بوده و هنوز سالم باقی مانده . این خانه را رایت برای خود و همسر اولش در ابتدای ازدواج با پولی که از استاد خود سالیوان قرض کرده بود ساخت که هم اکنون به عنوان موزه ای از وسایل رایت به حیات خود ادامه میدهد. o مهمترین بعد در معماری این بنا سقف شیروانی آن است که بشکل محافضی قرار گرفته و از دو سو بشدت به سطح زمین نزدیک شده. فرم بسیار فروتنی دارد که باعث پایداری طراحی بنا گردیده.

خانه ویلیام وینسلو ، 1893، ایلینویز

این کار اولین پروژه رسمی رایت بود که از مشتری با نام ویلیام وینسلو دریافت کرد. این بنا نمای ورودی کاملاً متقارن و رسمی دارد و در آن از مصالحی چون آجر رومی سنگ و گچ استفاده شده .

مهمترین چیز در فرم روبرویی بنا استفاده از یک بخش قرنیس مانند است بین سقف شیروانی که در ارتباط با آسمان است و کالبد اصلی بنا که به ز م ین اتصال دارد این بخش با مصالح تیره کار شده و دارای گشودگی هایی است و این احساس را میدهد که سقف از کالبد جدا بوده و در آسمان معلق است.

پروژه تلیسین 3 ،1925

برای شناخت این بنا همین بس که بخوانیم گفته رایت را که..

« من میدانستم که هیچ خانه ای نباید بر روی یک تپه قرار گیرد بلکه باید جزئی از آن تپه باشد و به آن تعلق داشته باشد .خانه و تپه باید با هم زندگی کنند هرکدام شادتر و شوختر از برای دیگری »

کنیسه بیت السلام (بیت شلوم ) ،1954، پنسیلوانیا

این مکان به عنوان تاثیرگذارترین محل نیایشی است که رایت ساخته است. این بنا توسط 3 دیوار بتونی به زمین محکم شده که رو به بالا به سه صفحه شیبدار وصل میشوند وجود این دیوارهای بتنی این امکان را میدهد که سقف و فرم آن بدون تکیه گاه داخلی باشد. دیوارهای نا حیه مقدس توسط لایه های نیمه شفافی از شیشه های سیمکشی شده به همراه شیشه های ساده وپلاستیک ( که در بین آنها هوا به عنوان عایق وجود دارد ) پوشیده شده. در طول روز نور این بنا توسط نور طبیعی که از دیوارهای نیمه شفاف وارد میشود تا مین میگردد و در طول شب توسط نورهای مصنوعی تعبیه شده در آن می درخشد و رایت از این بنا به عنوان مشعل کوه شکل درخشان یاد میکند. تمام طراحی داخلی این بنا توسط رایت و بر اساس باورها و آیین های مذهب یهودیت انجام گرفته است.

خانه آبشار ساخته شده برای آقا و خانم کافمن ، پنسیلوانیا

این خانه را به عنوان بهترین خانه شخصی میدانند که برای شخصی که از طبقه اشراف یا خاندان سلطنتی نیست ساخته شده . این خانه در بخش غربی پنسیلوانیا و در بخش کوهستانی آن بر روی آبشاری بنا شده . این بنا بنای رویایی و ایده آل رایت بوده چون تا حد امکان به طبیعت نزدیک گشته و در دل آن قرار گرفته .پایه های بتنی آن بر روی صخره ها خانه را بر روی نهر آب جلو کشیده و آن را نگه داشته است. از اتاق نشیمن این خانه یک پلکان بصورت مستقیم افراد را به کنار نهر آب که از زیر بنا در گذر است هدایت میکند.

در ساخت این بنا از بتن وشیشه و سنگهای ماسه ای بومی منطقه استفاده شده .

طراحی داخلی که همه بر عهده خود رایت بوده..ارتباط با محیط بیرون در نظر گرفته شده بطوریکه در آن از مصالح بکر و طبیعی چون چوب و سنگ بشدت استفاده شده همچنین زاویه دید پنجره ها همه دقیق و حساب شده بوده به طوریکه رایت دقت داشته که برای هر فضا از خانه چه ویویی را باید در نظر گرفت علاوه بر آن تعبیه بسیاری از پنجره ها در گوشه ها به نحوی است که هنگامی که گشوده میشوند شخص خودرا در فضای بیرون احساس کرده و همچنین گوشه های اتاقها را از بین برده و فرم آن را نرم ساخته است.

این بنا هم اکنون در اختیار دولت بوده و همگان میتوانند از آن بازدید کنند .

دید خارجی

دید داخلی

پلان ها

خانه رابی ، 1906 ، ایلینویز

این خانه به خانه قرن معروف گشته است. بنایی است دارای سه طبقه که البته از لحاظ بصری ارتفاع یک ساختمان دو طبقه را داراست. فضای داخل آن عملاً دیواری وجود ندارد به غیراز چند تیغه گچی بین درها و پنجره ها و در واقع فضایی یک تکه دارد. این بنا هم اکنون به دانشگاه شیکاگو تعلق دارد .

خانه هولی هوک( ختمی درختی ) ، 1917 ، جنوب لس آنجلس

این بنا در ابتدا قرار بود که یک فریم بتنی داشته باشد اما این نظر تغییر کرد و آن را با یک فریم چوبی و سفالهای پوک ساختند و روی آن را با گچ نما کردند. جزئی کاری این بنا با استفاده از سنگهای قالبی انجام شده . این بنا ثابت میکند که رایت چگونه خود را با آب و هوای منطقه سازگار میسازد همانگونه که اینجا اب و هوای منطقه ای جنوب لس آنجلس را در نظر داشته ، این بنا بر روی تپه ای ساخته شده که آفتاب گیر بوده و نور آفتاب تیز این منطقه را مستقیماً دریافت میکند ، تعداد پنجره ها رو به سمت آفتاب گیروخارج بنا کم بوده و در ضمن دارای فرورفتگی در درون ساختمان هستند و در این حال خانه دارای حیاط مرکزی میباشد که پنجره های به این سمت وسیع بوده ، تعداد بیشتری دارند واز فضای این حیاط که دارای استخر و فضای سبز است بهره میگیرند.

ساختمان مرکز شهری مارین ،1957 ، کالیفرنیا

« ما هیچ فرهنگی از خودمان نمیتوانیم داشته باشیم مگر اینکه از خودمان معماری داشته باشیم . منظور از معماری خودمان این نیست که چیزی را با ذائقه خود بدست بیاوریم و مالک آن باشیم ،بلکه این به معنی آن است که درباره معماری بدانیم..بدانیم باید یک ساختمان خوب داشته باشیم..بنایی که منظر اطراف خود را نابود نسازد بلکه آن را زیباتر کند. در مرکز شهری مارین من بهترین چشم اندازی را میبینم که تا بحال دیده ام ..و مغرورم از این که من آن را ساخته ام »

برج شرکت پرایس ،1952، اکلاهوما

این برج دقیقاً تداعی کننده یک درخت بلند است. 221 فوت ارتفاع و دارای 19 طبقه است . ساخت آن با بتن انجام شده و دارای طبقات یکدست میباشد از شیشه و مس نیز در طراحی خارجی آن استفاده شده..مشتری این کار خواستار یک دفتر دو طبقه برای شرکت خود بوده که رایت پیشنهاد این برج چند منظوره را به او میدهد که در یک چشم انداز افقی به دور از دیگر ساختمانهای عمودی شهری از زمین بر خیزد . یک چهارم پلان مربعی شکل این برج آپارتمان است که نسبت به پلان مربعی حدود 45 درجه چرخیده و در همه طبقات مدول و تکرار شده و سه چهارم دیگر فضا دفترهای اداری و کاری است. در ربعی که مربوط به اپارتمانهاست بالکنهایی مربوط به یکی از اتاق خوابها قرار دارد.

ساختمان وزارتخانه جانسون

طراحی این ساختمان بر اساس سادگی فوق العاده ای شکل گرفت . این مکان یک اتاق کار بسیار بزرگ 200×120 فوت مربع دارد که درون آن ستون گذاری فوق العاده ای انجام گرفته است . در دیوارهای اطراف این اتاق به طور نوارشکل دیوار صلب کشیده شده و در واقع قرنیس بالای دیوار و پایین ان شیشه پیرکس دور تا دور میباشد . بطوریکه از نور طبیعی بهره میگیرد و محیط را بسیار نرم میسازد و البته هیچ دیدی نسبت به بیرون ندارد . ستونها در این بنا شگفت انگیزترین بخش هستند که جنس پیرکس دارند و در قسمت پایین دارای قطر 9 اینچ هستند که این اندازه رو به بالا افزایش یافته و به 18.5 فوت میرسد.برای ورود به این ساختمان شخص از گاراج وارد میشود که ستونهایی به ارتفاع 8.5 فوت مربع دارد و در دنباله مسیر وارد لابی شده که دارای ستونهای بالای 30 فوت مربع است و بعد از آن وارد اتاق اصلی کار شده که دارای ستونهای 25 متر مربعی میباشد .

برج تحقیقاتی جانسون

در کنار مجموعه قبلی رایت یک برج برای تعبیه کردن لابراتوارهای تحقیقاتی ساختمان وزارتخانه طراحی کرد.این برج 14 طبقه است که 7 طبقه آن دارای پلان چهارگوش بوده و 7تای دیگر پلان مدور دارند . ازیک هسته مرکزی استوانه ای شکل که تاسیسات و پله ها و آسانسور تعبیه شده و ارتفاع میگیرد طبقه های مربعی و دایره ای شکل مانند شاخه های درخت بیرون زده اند.

موزه Guggenheim ،1956 ، نیویورک

این موزه برای نمایش اثرات هنری و نقاشیهای Guggenheim Solomon دستور ساختش به رایت داده شد.

این ساختمان در سال 1956 ساختش آغاز شد اما در سال 1959 به دلیل مرگ رایت متوقف شد . علت تاخیر در ساخت این بنا شروع جنگ جهانی دوم در آن دوران بود از جمله مشکلات در ساخت این بنا پیدا کردن سایت مناسب برای آن و گرفتن مجوز برای ساخت آن از عالیرتبه های نیویورک بود . بیس این ساختمان یک حرکت مارپیچی است که بر اساس حرکت تاریخی از دوره ای به دوره دیگر بود برای این حرکت سه ایده وجود داشت که اول آنکه این مارپیچ توسط یکسری دایره با قطر یکسان حاصل شود ویا قطر رو به بالا کم شود یا رو به پائین زیاد شود که ازین بین حالت سوم انتخاب و بر اساس آن سایت مجموعه نیز انتخاب شد. مصالح اصلی کار بتن بود و فرمهای بنا با آن ایجاد شد . در داخل ساختمان رمپی با ارتفاع کم دورتادور بصورت مارپیچ بر اساس فرم خارجی بنا از پائین به بالا مسیر حرکتی را ایجاد میکند که در آن و در امتدادش نقاشیها و اثرات هنری به نمایش گذاشته میشود و در واقع قرار بر ان بود که بازدید کنندگان توسط آسانسوری به بالا ترین بخش بروند و توسط این رمپ به پائین بیایند و در حین پایین آمدن تاریخ کارهای هنری به تاریخ روز نزدیکتر شود و در واقع از گذشته به حال بیایند که در ابتدا این طرح اجرا شد اما پس از مدتی به دلیل مشکلات آن را کنار گذاشتند.

پروژه تلیسین غرب ، 1937 ، آریزونا

« برای طراحی ساختمانهای موردنظر فرمهای خاصی از قبل تعیین شده بود ..انبوهی از صخره های شگرف آفتاب خورده که در اطراف ما بود و به کارگرفته شد . ما یک پوشش شفاف از پارچه کانواس

( پارچه مورد استفاده برای بوم نقاشی ) را بر روی فریم کار که از چوب قرمز رنگ بود تعبیه کردیم و راکد آنها را روی فرم سنگی خود که بر روی یک سراشیبی قرار داشت ، قرار دادیم .هنگامی که این پوشش پارچه ای کنار زده بشود هوای بیابان و پرندگان در حال پرواز گویی جزئی از بنا میشوند »

کلیسای توحیدگرای ، 1947 ، ویسکانزین

خود رایت میگوید در طراحی این کلیسا سعی بر ان داشته که ساختمانی بسازد که کاملاً بیانگر حس وحدت باشد . پلان بنا یک مثلث است . سقف نیز مثلثی است اما نه در جهت مساحی کف و موازی با آن . با اینکه چیزی شبیه به مناره کلیسا در این بنا نیست اما فرم و ساختار احساس تکریم خاصی را القا میکند . پلان دو مثلث از دو طرف متقارن است.

در مثلث عقبی یعنی جایی که سقف کمترین ارتفاع را داراست ورودی و یک آشپزخانه کوچک و یک شومینه قرار دارد .ناحیه مقدس در مثلث جلویی قرار دارد و در این قسمت سقف بطور ناگهانی از اطراف و پشت ارتفاع میگیرد . ناحیه مقدس از طریق دیوارهای شیشه ای اطراف نور طبیعی میگیرد.

مغازه موریس ، 1948 ، سان فرانسیسکو

فرم ورودی و چهارگوش آجری و بدون پنجره که در مقابل قرار دارد فرم دایره وار درون این بنا را پنهان ساخته است . در پشت پنجره های مشبک عمودی در سمت چپ ورودی که از برداشتن یکی در میان آجرها بوجود آمده چراغ تعبیه شده و نمای خاصی را در شب ایجاد میکند . در درون این ساختمان یک رمپ وجود دارد از طبقه اول به دوم و فرمهای داخلی اعم از میزها و دکوراسیون دایره ای شکل هستند حتی چراغها نیز توسط رایت حبابی شکل طراحی شدند. این ساختمان بعدها ایده را برای ساخت موزه نیویورک به رایت داد .

خانه وارد ویلیتس،الینویز،1901

خانه کندوی زنبور عسل( honeycomb )،کالیفرنیا،1936

خانه زیمرمن( zimmerman )

معبد وحدت

جزئیاتی از رایت

خانه های مرغزار prairie houses

در بین سالهای 1900 تا 1917 ، طرحهای مسکونی او خانه های مرغزاری بودند علت انتخاب این اسم این بود که این خانه ها در زمینهای مرغزاری اطراف شیکاگو اجرا گشتند . این خانه ها بر سطح زمین کشیده شده و کوتاه بودندبا سقفهای شیبدار و کوتاه ،خطوط آسمان شفاف، لوله های دودکش بیرون زده ، کنسولها تراسها ، استفاده از مصالح خام ، این خانه ها از اولین نمونه های پلان آزاد هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد