شاهکار

سرگرمی و معماری

شاهکار

سرگرمی و معماری

تازه ترین خبرها از دنیای آی تی و تکنولوژی

 تازه ترین خبرها از دنیای آی تی و تکنولوژی

فناوری پول ساز: ثروتمند ترین های آمریکا


در جدیدترین رده بنده سالیانه Forbes برای ثروتمندترین افراد آمریکا، نام بیل گیتس برای نوزدهمین سال متوالی در رده اول قرار دارد. این لیست شامل نام ۴۰۰ نفر از ثروتمند ترین افراد آمریکا است و بیل گیتس ۵۶ ساله امسال هم با ثروتی ۶۶ میلیارد دلاری در صدر آن قرار گرفته است. ضمن اینکه این لیست نشان می دهد ثروت آقای گیتس نسبت به سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار بیشتر شده.

مدیر عامل شرکت اوراکل لری الیسون هم رتبه سوم لیست را با ثروت ۴۱ میلیارد دلاری به خود اختصاص داده است. مدیر عامل آمازون، جف بزوس هم در رتبه ۱۱ لیست است و مدیران گوگل یعنی سرگئی برین و لری پیج هم در مقام ۱۲ و ۱۳ هستند.

مدیرعامل فعلی مایکروسافت، استیو بالمر با ثروت ۱۵.۹ میلیارد دلاری اش در رتبه ۱۹ قرار دارد و پاول آلن از دیگر موسسان مایکروسافت در مقام ۲۰ جدول است. نکته جالب دیگر این لیست، سقوط مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک است. او سال گذشته در رتبه ۱۱ لیست قرار داشت در حالی که امسال در رده ۳۶ است با ثروتی ۹.۴ میلیارد دلاری.
منبع : مجله رپرو



ارایه نخستین کارت حافظه ۲۵۶ گیگابایتی توسط لکسار

گاهی اوقات فناوری آنقدر سریع پیشرفت می کند که نمی توانیم به چشم هایمان اعتماد کنیم. این حافظه ۲۵۶ گیگابایتی اس دی هم جزو چیزهایی است که این حس را در ما به وجود می آورد.

شرکت لکسار تا چند روز دیگر نخستین کارت حافظه ۲۵۶ گیگابایتی اش را وارد بازار می کند تا عکاس ها و فیلم برداران بتوانند با خیال راحت به ثبت دیجیتالی کارهایشان بپردازند. این حافظه که از نوع SDXC است سرعت بالایی هم دارد. سرعت خواندن اطلاعات معادل ۶۰ مگابایت در ثانیه است. البته به خاطر ظرفیت فوق العاده بالای این کارت، برای کپی کردن تمام اطلاعات از روی آن به ۸۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

این کارت حافظه از اواخر مهرماه با قیمت ۹۰۰ دلار وارد بازار خواهد شد. فعلا بسیار گران است اما می دانید که با گذشت زمان قیمت اش کاهش چشمگیری خواهد داشت.

جالب است بدانید که هنوز جای زیادی برای رشد این فناوری وجود دارد. شرکت سازنده می گوید حافظه های SDXC می توانند تا ۲ ترابایت اطلاعات را در خودشان ذخیره کنند و فقط به زمان نیاز است تا به آنجا برسیم. تازه بعد از آن هم روش های جدید تری از راه می رسند و ماجرا ادامه دارد…
منبع : مجله رپرو



تکه ای شیشه با قابلیت نگهداری اطلاعات تا ابد

اطلاعات هم مانند هر چیز دیگر، سرانجام می میرند. موسیقی های تان، فیلم های تان، اسناد و مدارک تان، فایل های مهم تان، کامپیوترتان. شما از هیچ یک توقع ندارید تا ابد زنده بمانند… اما شاید آرزوی چنین چیزی را در سر داشته باشید.

هیتاچی با دستیابی به تکنولوژی جدیدی، یک صفحه شیشه ای کوارتز تولید نموده و ادعا می کند می تواند اطلاعات و داده ها را تا ابد در آن ذخیره و حفظ کند. سی دی و هارد دیسک ها معمولا تنها چند دهه محدود یا حداکثر یک قرن عمر می کنند، اما این شیشه کوارتز می تواند "درجه حرارت های بینهایت زیاد را تاب آورده و در برابر شرایط محیطی غیرقابل تصوری ایستادگی کند. تقریبا تا ابد."

این محصول تازه چگونه عمل می کند؟ اطلاعات به صورت باینری (صفر و یک) توسط نقطه و فرورفتگی هایی در وسط یک لایه نازک شیشه کوارتز نگهداری می شوند. این داده ها با میکروسکوپ های نوری معمولی قابل خواندن هستند. سایت PhysOrg درباره این ابزار ذخیره سازی می گوید:

نمونه اولیه این ابزار ذخیره سازی یک شیشه ۲ سانتی متر مربعی با ضخامت ۲ میلیمتر است که از کوارتز ساخته شده است. کوارتز ماده ای بسیار استوار و بادوام است که برای ساخت جام ها و دیگر ابزارهای شیشه ای آزمایشگاهی استفاده می شود.
این چیپ بسیار مستحکم در برابر اغلب مواد شیمیایی مقاوم بوده و امواج رادیویی تاثیری بر روی آن ندارند. در خصوص دوام آن هم به همین بسنده می کنیم که می تواند دمای هزار درجه سانتی گراد را برای دو ساعت به راحتی تاب آورده و هیچ آسیبی نبیند.

در حال حاضر، ماده تولید شده (که ضد آب هم هست) دارای چهار لایه نقطه نقطه است که می تواند در هر اینچ مربع ۴۰ مگابایت اطلاعات را ذخیره کند. یعنی گنجایشی شبیه به سی دی های موسیقی امروزی. اما محققان هیتاچی معتقدند که لایه های بیشتری را هم می توانند به آن بیفزایند. ابزار ذخیره اطلاعات شیشه ای. تصورش هم سخت است که ماده ای به این شکنندگی، قویترین ابزار ذخیره اطلاعات باشد.
منبع : مجله رپرو



یک میلیارد کاربر در سرزمینی به نام فیس بوک

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک امروز در برنامه Today Show تلویزیون ان بی سی اعلام کرد که شبکه اجتماعی تحت مدیریت وی هم اکنون بیش یک میلیارد کاربر فعال دارد. شبکه اجتماعی که از سال ۲۰۰۴ در یک خوابگاه دانشجویی آغاز به کار کرد، ساعت 12:45 روز ۱۴ سپتامبر توانسته به این عدد دست یافته و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کند.

به گفته NBC این عدد شامل کاربران تقلبی یا ربات های اینترنتی نیست و تنها در بر دارنده افرادی است که اکانت حقیقی داشته و به صورت ماهیانه به این سایت سر می زنند. اگر فیسبوک یک کشور بود، اکنون می توانستیم آن را سومین کشور پرجمعیت دنیا تلقی کنیم که پس از چین 1.34 میلیارد نفری و هند 1.2 میلیارد نفری ایستاده است.

در یادداشتی برای اتاق خبر آنلاین فیسبوک، مارک زاکربرگ نوشته است:‌ "هم اکنون، بیش از یک میلیارد نفر به صورت ماهیانه مشغول استفاده از فیسبوک هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید: از شما متشکرم که به من و تیم کوچکم این افتخار را دادید تا در خدمت تان باشیم. کمک به یک میلیارد نفر برای ارتباط با یکدیگر، شگفت انگیز بوده و بدون تعارف و تواضع، کاری است که بیش از هر چیز دیگری در زندگی ام به آن افتخار می کنم. "

بد نیست به این مناسب، نگاهی هم به آمار جالب منتشره توسط فیسبوک داشته باشیم:

- فیسبوک تاکنون 1.18 تریلیون Like داشته است.
- 140.4 میلیارد ارتباط دوستی در این شبکه برقرار است.
- تاکنون 265 میلیارد عکس در فیسبوک آپلود شده و 219 میلیارد عکس به اشتراک گذاشته شده اند.
- تاکنون ۱۷ میلیارد ثبت موقعیت (location check-ins) صورت گرفته است.
- از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون، 62.2 میلیون آهنگ به اشتراک گذاشته شده و ۲۲ میلیارد بار گوش داده شده اند.

فیسبوک می گوید میانگین سنی کاربران این شبکه اجتماعی ۲۲ سال است. هنگامی که در ژولای ۲۰۱۰ این شبکه رکورد ۵۰۰ میلیون کاربر فعال را به نام خود ثبت کرد، میانگین سنی کاربران ۲۳ سال بود و جالب ترین بخش قضیه اینکه ۶۰۰ میلیون نفر از کاربران فعال (یک میلیاردی) فیسبوک، با استفاده از تلفن های همراه هوشمند از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند.
منبع : مجله رپرو



تکنولوژی مغز مجازی گوگل راه اندازی شد

در تابستانی که گذشت گوگل با نرم افزار مغز مجازی خود یک نقطه تحول جدید در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرد. نرم‌افزاری که می‌تواند با تماشا کردن ویدیوهای یوتوب، گربه‌ها، چهره آدم‌ها و سایر چیزها را تشخیص دهد. این تکنولوژی که بر اساس طرز کار سلول‌های مغز طرح‌ریزی شده، حالا به کار افتاده تا محصولات گوگل را هوشمندتر از قبل کند و تشخیص گفتار اولین سرویس گوگل است که از آن بهره می‌برد.

نرم‌افزار خودآموز گوگل بر اساس گروه‌های مجازی از سلول‌های به هم پیوسته مغز مصنوعی کار می‌کند، آنها با یکدیگر تماس بر قرار کرده و در این ضمن بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. وقتی این شبکه عصبی در معرض داده‌ها قرار می‌گیرد، ارتباط بین عصب‌های مختلف تغییر می‌کند و این باعث می‌شود که کل شبکه قابلیت نشان دادن واکنش‌های معین به داده‌های دریافتی از یک نوع خاص را از خود بروز دهد و به قول معروف، چیز یاد بگیرد.

شبکه‌های عصبی مجازی سال‌ها است که در زمینه ماشین‌های دارای قدرت یادگیری به کار می‌روند، مثلاً نرم‌افزار شطرنج‌باز یا نرم‌افزارهای تشخیص چهره. و حالا مهندسین گوگل راهی را پیدا کرده‌اند تا قدرت رایانشی را پشت این رویکرد تکنولوژیک قرار دهند و با بردن آن به ورای مرزها قبلی، شبکه‌های عصبی دارای قدرت یادگیری “بدون کمک انسان” را بسازند و نتیجه کارشان آنقدر قوی شده که می‌تواند به صورت تجاری هم مورد استفاده قرار بگیرد.

شبکه‌های عصبی شاغل در گوگل به جای پرسیدن از انسان، می‌توانند برای خودشان تصمیم بگیرند که برای شناسایی اشیا، به چه داده‌هایی توجه نشان داده و کدام الگوها، رنگ‌ها و اَشکال را بررسی کنند.

گوگل اکنون از این شبکه‌های عصبی مجازی برای تشخیص بهتر گفتار استفاده می‌کند و علت نیز در اهمیت روز افزون دستیارهای صوتی بر روی تلفن‌های هوشمند است که به زمینه‌ای مهم برای رقابت کمپانی‌ها تبدیل شده‌اند. وینسنت وان‌هوک از مدیران بخش تشخیص گفتار در گوگل می‌گوید: "ما در زمینه تشخیص کلماتی که اشتباه هستند، بین 20 تا 25 درصد پیشرفت کرده‌ایم، این یعنی تعداد بیشتر از افراد تجربه‌ای بدون اشکال را خواهند داشت." شبکه عصبی فعلاً فقط برای زبان انگلیسی با تلفظ امریکایی کار می‌کند ولی وان‌هوک می‌گوید که پیشرفت‌های مشابه، بعد از عرضه این تکنولوژی برای سایر زبان‌ها، میسر خواهد بود.

با کمک تکنولوژی جدید، سایر محصولات گوگل نیز به مرور پیشرفت خواهند کرد. برای مثال ابزار جستجوی تصاویر قادر خواهد شد که عکس‌ها را بدون استناد به متن مربوط به آنها، شناسایی کند. همین‌طور اتومبیل‌های بدون راننده گوگل و پروژه گوگل گلس نیز از این تکنولوژی هوش مصنوعی برای درک بهتر دنیای پیرامون خود بهره خواهند برد.

تکنولوژی جدید گوگل زمانی به تیتر خبرها تبدیل شد که مهندسین این کمپانی نتایج آزمایش شناسایی اشیا و جاندارن بر روی 10 میلیون عکس گرفته شده از ویدیوهای یوتوب را ارائه کردند؛ آزمایشی که طی 10 روز کاری مداوم و با استفاده از 1000 کامپیوتر با 16 هزار پردازنده به دست آمده بودند.

جف دین، یکی از مهندسینی که آن تجربه را هدایت می‌کرد، می‌گوید: "اکثر محققین مدل‌های خودشان را روی یک دستگاه اجرا می‌کنند ولی ما می‌خواستیم تجربه را روی شبکه‌های وسیع عصبی انجام دهیم. اگر شما هم اندازه مدل و هم حجم داده‌های اجرا شده در آن را افزایش دهید، قادر به ایجاد برتری‌های آشکار و قابلیت‌های پیچیده‌تر خواهید شد."

شبکه‌های عصبی به دست آمده از آن فرآیند، منعطف‌تر هستند. آقای دین می‌گوید: "به طور نمونه این مدل‌ها می‌توانند متن‌های بسیار بزرگتری را دریافت کنند." او یک مثال از تشخیص گفتار می‌دهد. برای مثال، سیستم گوگل یاد گرفته که اگر کسی گفت "من میخوام یه سرخ‌آلو بخورم" ولی کلمه “سرخ‌آلو” را بد تلفظ کرد، خودش بر اساس تجربه‌های قبلی که از شنیدن جمله‌ها به دست آمده، تردید خود را بر طرف کند زیرا سرخ‌آلو یک میوه است و از لحاظ متنی با سیب یا پرتقال یکی به شمار می‌رود.

آقای دین می‌گوید که گروهش در حال تست کردن مدل‌هایی است که تصویر و متن را هم می‌فهمند:‌ "شما بهش کلمه گراز ماهی را می‌دهید و آن هم به شما تصاویری از آن می‌دهد. یا اگر تصویر گراز ماهی را نشانش دهید، برای شما کلمه گراز ماهی را می‌نویسد."

کار گوگل می‌تواند ما را یک گام به رسیدن به یکی از اهداف هوش مصنوعی نزدیک کند؛ یعنی ساختن نرم‌افزاری که بتواند با هوش حیوانات یا حتی انسان‌ها برابر کند. یوشائو بنجیو که از اساتید دانشگاه مونترئال است و روی تکنیک‌های هوش مصنوعی کار می‌کند، می‌گوید: "این است مسیر درستی که به ساخت هوش مصنوعی در مقیاس عام منتج می‌شود. اگر نتوانید انبوه اطلاعات در حجم وسیع را ارائه کنید راهی برای ساخت شبکه هوش مصنوعی وجود ندارد. ما فهمیده‌ایم که شبکه‌های خودآموز عصبی که [توسط گوگل] استفاده می‌شوند از روش‌هایی درست مشابه یافتن اشیا واقعی توسط مغز انسان، بهره می‌برند."

آقای دین با محافظه‌کاری سعی می‌کند در حرف‌هایش به نزدیک بودن عملکرد شبکه مصنوعی به مغز انسان اشاره‌ای نکند ولی نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد و می‌گوید که اگر مسیر درست را طی کنند، شبکه گوگل سرانجام می‌تواند مغز انسان را شکست دهد.

او می‌گوید: "در برخی زمینه‌های بصری عملکرد شبکه مصنوعی بهتر از مغز انسان است" و برای مثال به برچسب زدن پلاک خانه‌ها در تصاویر استریت ویو نقشه‌های گوگل اشاره می‌کند: "شروع کرده‌ایم به استفاده از شبکه‌های عصبی برای تشخیص اینکه یک عدد در عکس‌ها، پلاک خانه است یا چیز دیگر" و مشخص شده که نتایج بهتر از نتایج انسانی هستند.

این یک پیروزی کوچک است و با آنکه هنوز هوش مصنوعی از هوش انسانی عقب است ولی این طلیعه آنها را به آینده کارشان امیدوار کرده.
منبع : مجله رپرو



اپل و سفارش 10 میلیون آی پد مینی برای زمستان 2012

گویا اپل نقشه‌های بزرگی برای آیپد مینی دارد و به خوبی می‌داند که برای جا نماندن عرضه از تقاضا، باید بزرگ‌تر از گذشته فکر کرد. شما با مشکلات آیفون 5 آشنا هستید، اینها مشکلات سمت تقاضا هستند. اما در سمت عرضه، آیفون 5 اپل دچار مشکل جا ماندن تولید از تقاضا شد که این، خود را در کاهش میزان فروش آیفون 5 نسبت به پیش‌بینی‌ها (پیش فروش 5 میلیونی در مقابل پیش‌بینی فروش بین 6 تا 8میلیون) و کاهش کیفیت به خاطر عجله در تولید نشان داد و باعث کاهش ارزش سهام کمپانی هم شد.

اما اپل نمی‌خواهد این مشکل تکرار شود و در همین راستا، قطعه‌سازان آسیایی می‌گویند که سفارش‌های ساخت 10 میلیون آیپد مینی برای سه ماه آخر 2012 را دریافت کرده‌اند، منبع این خبر افرادی از زنجیره تولید هستند که آن را با وال استریت ژورنال در میان گذاشته‌اند. این هدف تولیدی، تقریباً دو برابر سفارش‌های آمازون برای تولید کیندل فایر -در مدت مشابه- است.

مسئله اینجا است که پیش‌تر گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر سخت بودن تولید آیپد مینی برای سازندگان زیرا طراحی داخلی پیچیدهٔ آن، شرایط چالش بر انگیزی را برای شرکای سخت‌افزاری اپل به وجود آورده بود. اما به نظر می‌رسد آنها بر این دشواری‌ها چیره شده‌اند.

با این حال انتظار می‌رود فروش آیپد مینی تا آخر 2012 به رقم 5 تا 7 میلیون برسد و این یعنی اپل هدف تولیدی خود را چنان بالا در نظر گرفته که هیچ مشکلی در سمت عرضه به وجود نیاید.
منبع : مجله رپرو



چمدان مسافرتی هوشمندی که صاحبش را دنبال می کند

حتما برای شما هم پیش آمده است که در هنگام مسافرت، در فرودگاه ها یا ایستگاه های راه آهن با سختی حمل بار و چمدان های خود مواجه شوید. باید همزمان حواستان به مدارک، پاسپورت، بلیط و کلیه بارهای تان باشد. آنها را با چرخ دستی حمل کنید، تحویل دهید، تحویل بگیرید و …

یک طراح خوش ذوق مادریدی به نام آقای Rodrigo Garcia Gonzalez یک چمدان مسافرتی هوشمند طراحی کرده که خودش به صورت اتوماتیک به دنبال صاحب خود می رود. نام این چمدان مسافرتی هوشمند Hop! است.

عملکرد چمدان این گونه است که با سه گیرنده از طریق بلوتوث با اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن هوشمند صاحبش در ارتباط است. اطلاعات ارسال شده از طریق بلوتوث توسط یک میکرو کنترولر پردازش می شوند. برای مثال مسافت و مسیری را که چمدان برای رسیدن به صاحبش باید بپیماید مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد. این سخت افزار نصب شده، وزن منطقی چمدان را بالا نبرده و استفاده از آن بسیار آسان است.

کار دیگر این میکرو کنترولر آن است که هدایت سیستم هوشمند کاترپیلاری که در قسمت زیرین این چمدان جاسازی شده را بر عهده دارد. جالب آنجا است که این چمدان می تواند چندن چمدان هوشمند هم نوع خود را از طریق همان اپلیکیش تلفن هوشمند نیز دنبال کند. زمانی که ارتباط سیگنالی بین چمدان و اپلیکیشن قطع شود، یک پیغام هشدار بر روی تلفن هوشمند ظاهر می شود و چمدان به صورت خودکار قفل شده و از حرکت باز می ماند.

مشخص نیست تدابیر امنیتی فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و دیگر پایانه های مسافرتی تا چه اندازه به مسافران خود اجازه دهند که از این چمدان های مسافرتی هوشمند استفاده کنند. اما بی شک می تواند برای مسافرین سالمند و یا کسانی که با ناتوانی های جسمی-حرکتی مواجه هستند کمک بزرگی باشد. این چمدان در یک سایز استاندارد 20*40*55 سانتیمتر طراحی شده و آقای گنزالس قصد دارد در طرح توسعه سایز های بزرگ تری از این چمدان را نیز طراحی کرده و به زودی روانه بازار کند.
منبع : مجله رپرو



امکان دانلود ۳۰۰ مگابیت‌برثانیه در شبکه LTE اتصالات

اپراتور امارات متحده عربی سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای دانلود سرویس‌ها در شبکه نسل چهارم LTE مورد آزمایش قرار داده است. اتصالات قصد دارد سرعت دانلود اطلاعات را در شبکه نسل چهارم LTE به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند. این سرویس مبتنی بر فناوری MIMO 4×4 است.

در حال حاضر کاربران از این سرویس با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند. شرکت مخابراتی اتصالات اعلام کرده که سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه فقط در دسترس کاربرانی قرار می‌گیرد که از دستگاه‌های پیشرفته با امکان پشتیبانی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، اگر تعداد زیادی از کاربران در یک زمان از این سرویس بهره ببرند سرعت آنها کاهش می‌یابد.

در حالی اتصالات اقدام به ارائه چنین سرویس‌هایی کرده که تولیدکنندگان سخت‌افزاری اعلام کرده اند که از سال آینده دستگاه هایی با پشتیبانی از این سرویس‌ها را راهی بازار می‌کنند. بر اساس این گزارش، اتصالات قصد دارد ۸۰ درصد جمعیت امارات را تحت پوشش قرار دهد.
منبع : وین بتا



اسمارت فون +HTC One X رسما معرفی شد

در نهایت شایعات به پایان رسید و اسمارت فون +HTC One X رسما معرفی شد. این پرچمدار جدید HTC هم اکنون هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری نسبت به مدل قبلی خود توسعه و بهبود یافته است، ضمن اینکه این اسمارت فون به همراه نسخه ای جدید از HTC Sense عرضه می شود.

اسمارت فون +HTC One X دارای پردازنده ۱.۷ گیگاهرتزی و ۴ هسته ای AP37 تگرا ۳، رمی ۱ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی است. صفحه نمایش این اسمارت فون قدرتمند ۴.۷ اینچی Super LCD2 با رزولوشن ۷۲۰p می باشد که برروی خود پوششی از گوریلا گلاس ۲ را می بیند. همچنین برروی صفحه نمایش آن لایه سازی اپتیکال برای کاهش انعکاس نور انجام شده است.

دوربین پشت آن ۸ مگاپیکسلی با قابلیت autofocus، دیافراگم F2.0 و لنز ۲۸mm است. این دوربین قابلیت ضبط ویدئوهای ۱۰۸۰p را دارد. در جلو دستگاه نیز یک دوربین ۱.۶ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئوهای ۷۲۰p وجود دارد.

در بخش ارتباطی، NFC، بلوتوث ۴.۰ و وای فای از امکانات این دستگاه HTC است. ابعاد آن ۱۳۴.۳۶ در ۶۹.۹ در ۸.۹ میلیمتر و وزن آن ۱۳۵ گرم است. اچ تی سی در این محصول خود از یک باتری ۲۱۰۰mAh بهره برده است.

اما در بخش نرم افزار، کاربران اندروید ۴.۱ جیلی بین به همراه آخرین نسخه از رابط کاربری +Sense 4 را تجربه می کنند. همچنین این اسمارت فون دارای ویژگی HTC Get Started خواهد بود که وب سرویسی است که اجازه می دهد شما به راحتی از طریق کامپیوتر به شخصی سازی و تنظیم گوشی خود بپر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد